Anak kecil main api. Terbakar hatinya yang sepi. Air mata darah bercampur keringat. Bumi dipijak milik orang.Nenek moyang kaya-raya Tergadai seluruh harta benda. Akibat sengketa sesamalah kita. Cinta lenyap di arus zaman.Indahnya bumi kita ini. Warisan berkurun lamanya. Hasil mengalir ke tangan yang lain. Peribumi merintih sendiri.Masa depan sungguh kelam. Kan lenyap peristiwa semalam. Tertutuplah hati terkunci mati. Maruah peribadi dah hilang. Kini kita cuma tinggal kuasa. Yang akan menentukan bangsa. Bersatulah hati bersama berbakti. Pulih kembali harga diri.

Friday, December 23, 2011

Ragam orang politik

Adakah ahli atau pemimpin atau bekas pemimpin parti politik diluar negara tempat  orang professional belajar ,memburukkan dasar partinya,bila bersara atau tidak terpilih. Di negara ini semua orang politik yang tidak terpilih jadi calon atau tidak terpilih memegang jawatan akan terus membuak kemarahan kepada parti atau kepada orang yang mengukit kelemahannya. 


Tidak mahu mengucapkan”                                                                             dan menerima kekalahan. Dasar parti yang dipersetujui oleh ramai ahli di persoalkan dan dipersalahkan.Inilah sikap professional ahli politik Malaysia. Hendak jawatan sampai mati.Tidak terpilih marah.


Kesemua  pemimpin PAS yang yang melepaskan perasaan melalui media parti politik UMNO telah mendayung politik sudah bepuluh-puluh tahun tetapi masih bertindak  melaungkan kehebatan menyalahkan parti atau ahli lain  menguntungkan parti lawan.

Mereka telah meludahkan kahaknya di tengah –tengah orang ramai.Tidak sempat ke tepi longkang atau ke tandas.Betapa malunya sikap atau akhlak seperti ini. Mereka mengangkat diri sendiri ,betapa profesionalnya dan berilmu yang sudah tidak ada lagi universiti di dunia ini, padahal tidak ada orang yang bertanya setinggi mana ilmunya.
Besepah-sepah orang yang tidak setinggi mana ilmunya boleh mentadbir  dunia  tentu mereka ini telah membaca sejarah sebelum mencebur politik. Tidak tahulah saya kalau mereka ini belajar sekolah rendah dan menengah di Amereka  atau di UK  .

Apa yang perlu dipersoalkan ialah memburukkan parti dan isinya kepada pengetahuan media musuh.
Kiranya berkelahi sesama ahli perlu bersikap professional juga, menjaga nama parti .Tidak ada gunanya marah kepada nyamuk  kelambu menjadi mangsa.Bercakap gah seluruh dunia sayangkan parti tetapi mencari dan menjemput media politik lawan melepaskan geram.

Peluang untuk menang  dalam pemilihan pemimpin  parti atau terpilih sebagai wakil rakyat sentiasa terbuka ,3,4 atau 5 tahun sekali kenapa  manusia yang professional  ini ,mudah kecewa dan terus melempar pasir dalam kopok atau porak parti.

Ahli  kecewa menganggap parti politik yang di wakili bagai haknya atau parti keluarganya  dan mesti menerima apa yang di fikirkannya.Tidak memikirkan kesan kepada parti  politik dari apa yang diluahkan . Ahli seperti  ini mementingkan emosi sendiri ,walaupun bunyinya untuk kebaikan parti.

Tikus dalam kopok, dia akan senyap kekenyangan dan keluar dari kopok  dengan senyap tetapi berlainan dengan ayam tinggal dalam kopok yang sudah kenyang bila hendak keluar  bising seluruh dunia.Keadaan ahli parti politik seperti ini perlu menubuhkan parti politik sendiri dan ajak teman-teman yang dianggap menyokongnya. Jadilah  presiden parti  seumur hidup dan rangkalah dasar yang ada dalam otak sendiri.

Kiranya tidak jadi presiden seumur hidup besar kemungkinan 5 atau 6 tahun akan datang tidak terpilih,apakah sanggup mengkritik  parti sendiri.
Manusia politik yang menganggap dirinya profesional  ini, tidak usahlah sentiasa dalam keadaan profesional  kerana pengundi-pengundi lebih ramai tidak  profesional .Parti memerlukan penyokong dan tidak memilih taraf pengundi. Tidak guna wakil rakyat profesional  bila pilhanraya hilang wang pertaruhan.

Thursday, December 15, 2011

Hasan Ali



Surat khabar parti UMNO  Utusan Malaysia sentiasa menguji  keimanan politik Datuk Dr. Hasan Ali. Niat akhbar tersebut biarlah beralih iman politiknya kepada kerajaan atau lebih tepat lagi ialah beralih dari bendera hijau putih kepada merah putih.

Wartawan surat khabar tersebut sedang menunggu dari mulut Datuk Dr. Hasan Ali selamat tinggal PAS.Kemudian masuk dalam golongan pengkhianat parti.
Setakat ini Datuk Dr. Hasan Ali masih boleh bertahan dengan kerenah  cuit perasaan wartawan dari akhbar tersebut.Lagaknya Hasan Ali toleh kiri ,wartawan tersebut duduk sebelah kiri ,bagitu juga Hasan Ali kekanan ia mengadap Hasan sebelah kanan.

Sekarang ini wartawan akhbar UMNO ini telah menjadi batu api dengan pelbagai  pertanyaan seboleh-bolehnya ,supaya Hasan Ali tersasar cakap. Juga menjadi batu api agar Hasan Ali tidak sehaluan dengan pemimpin serta dasar parti. 

Saya rasa dari hari ini ,Datuk Dr. Hasan Ali akan dijadikan pelakon popular oleh akhbar ini sehingga pilhanraya ke 13 atau sehingga Hasan Ali memberi kenyataan “KELUAR”….
Terkeluar sahaja perkataan  KELUAR….dari  Datuk Dr. Hasan Ali maka senyumlah iblis yang mewakilkan wartawan  kerana berjaya menjadikan Datuk Dr. Hasan Ali murtad parti.

Saya sentiasa mendoakan agar Datuk Dr. Hasan Ali sentiasa teguh pegangan politik dan perjuangannya dan tidak mudah melompat-lompat macam katak . Jadikanlah ilmu yang ada sebagai seorang professional dan berjuanglah dalam satu jemaah hingga akhir hayat.

Majikan akhbar Utusan Malaysia ibarat buaya yang  sentiasa mengangakan mulut,dan mengambil kesempatan, dari sikap demokrasi bersuara yang diberikan oleh PAS dan Pakatan Rakyat kepada Hasan Ali. 
Diharap Hasan Ali pertahankan pintu gol jangan bolos dari tendangan penalti  pasukan UMNO itu.
Ramai yang memandang dan menanti Datuk kemana melencongnya atau apakah akhirnya bertukar bendera atau tidak berbendera. 
Jemaah mengharapkan Datuk sentiasa bersama,biarlah berbagai racun di hembuskan ,diberi makan serta dikunyahkan, disuapkan kepada Datuk biarlah mati tetap di bawah satu bendera. 

Jangan sesekali Datuk mengambil madu yang diberi oleh sesiapa kerana madu yang diberikan  itu merupakan sako iblis politik yang apabila Datuk makan akan menjadi pengkhianat .

Monday, December 12, 2011

Ceramah memberitahu, bukan mengutuk

ceramah hari ini - tak ada elaun

Sudah, lama tidak menghadiri  siri ceramah parti pembangkang di Malaysia ini kerana keadaan masa, jarak dan malas.Malas mendengar ceramah kerana sudah berbuih mulut penceramah politik berceramah berkaitan matlamat politiknya namun orang-orang Negeri Sembilan ini masih memilih UBN. 

Tidak mahu -mahu berubah.Bagi mereka parti yang  telah memerintah lebih 54 tahun itu menjadi pilihan mereka sampai mati.

Hari ini 08hb.Disember 2011 saya menggagahkan diri selepas  solat dan majlis ilmu selepas maghrib serta  isyak, saya ke ceramah Timbalan Presiden PAS ,Tuan Haji Mohamad Sabu kira-kira 2 km dari kediaman.

Diadakan kawasan lapang persekitaran kawasan penempatan peneroka Felda .Inilah tempat yang layak bagi pembangkang menyampaikan maklumat tidak seperti parti kerajaan sekarang, ceramah mereka diadakan di balairaya atau di dewan yang kadangkala tidak dapat rakyat memebezakan balairaya duit kerajaan atau wang UMNO.
Kebiasaan ceramah pembangkang di kawasan saya ini tidak mendapat sambutan tetapi  Alhamdulilah  walaupun 3 sekatan jalan diadakan oleh pehak polis, namun hari ini sambutan menggalakkan. Saya kira ada diantaranya kelihatan bukan orang tempatan,tetapi kelihatan ada anak-anak muda–lelaki dan perempuan ,yang  tidak ada paksaan  dan ditaja atau diberi elaun, datang mendengar ceramah .Terdapat juga beberapa orang guru dan petugas KEMAS.
ceramah pembangkang dulu-dulu....
 Sebagaimana  yang disebut oleh permulaan ceramah Tuan Haji Mohamad Sabu,  bahawa di negeri ini satu masa dulu tempat dia berceramah kawasan kosong - tidak ada orang  dan nampak  tanah dan rumput  sekitar  kawasan berceramah, walaupun diadakan waktu malam.Sekarang sudah ada perubahan sudah ramai orang yang mahu mendengar.

Ceramah malam ini, bertambahlah maklumat yang saya perolehi berkaitan keadaan kepincangan pentadbiran negara,. Sebelum itu saya perolehi dari membelek-belek  laman web dan blog dalam internet .Bagi saya Mat Sabu malam itu mengesahkan matlumat  yang ada dalam minda .

Beberapa maklumat yang penting ialah berkaitan perbelanjaaan NFC(National Feedlot Centre),pertahanan negara ,dan perbelanjaan bertindih-tindih berkaitan pertanian dari tahun 2008.
Bertambah sakit hati ini apabila mendengar perbelanjaan projek  yang di serahkan kepada kroni tidak dapat disiapkan terpaksa ditambah kos pembinaannya.Semua maklumat tersebut memang ada kebenaran tetapi diluar pengetahuan orang ramai ,kerana tidak ada dalam agenda media masa untuk memaparkannya kepada rakyat,kerana prinsip 'yang baik dilaungkan yang buruk didiamkan'

Ada dikalangan yang berkunjung ke ceramah Mat Sabu itu, marah kerana menganggap segala maklumat itu mengutuk kerajaan hari ini.Mereka yang merah padam muka ,adalah dikalangan anak emas kerajaan seperti  guru-guru , anggota polis dan KEMAS.

Maklumat yang disampaikan bukan mengutuk ,tetapi adalah membuka pekong yang telah membusuk yang sukar di ubati kerana usia telah mencapai  54 tahun, yang ketika usia seperti ini, segala penyakit sukar diubati.
Apabila penyakit diumumkan kepada lebih ramai orang, maka berkemungkinan ada diantara kita boleh mengubatinya. Tidak boleh mengharapkan dukun atau doktor yang dilantik dikalangan mereka mengubat atau mencegah kerana dukun dan doctor tersebut pun berpenyakit seperti  mereka.

Dengan adanya ceramah seperti ini maka ada maklumat bertentangan dari maklumat media arus perdana parti dalam pengetahuan orang ramai, kerana maklumat yang kita tahu selama ini adalah maklumat yang indah-indah dan baik-baik, ibarat meng-iakan/memuji kebaikan mayat atau orang mati yang telah sempurna di sembahyangkan.

Juga, kita tidak boleh menunggu sehingga negara ini menjadi seperti ,Iraq,Mesir,Libya dan Syria yang telah jahanam barulah di bongkar kerakusan kerajaan memunggah wang dan hak rakyat. Bak kata Mat Sabu malam itu”Negara ini sudah bangkrap baru nak pilih kerajaan baru"



Tuesday, November 29, 2011

TIDAK ada pemimpin tidak kaya yang ada rakyat tak kaya

pemimpin





Dr. Mahathir menasihati pemimpin-pemimpin kerajaan agar jangan sesekali menyalah guna kuasa yang diamanahkan oleh rakyat kepada mereka.

Katanya, tujuan rakyat memilih pemimpin untuk membantu mereka dengan membangunkan negara dan bukannya menjadi orang kaya.
rakyat

Pada hakikatnya apa yang disarankan oleh Dr.Mahathir sudah pun berlaku dan terus dilakukan dengan rakus bagaikan manusia lapar tidak “mentedarah” lebih 10 hari.Mereka yang hendak kaya menjadikan jawatan wakil rakyat sebagai satu kemestian. Saranan Nabi s.a.w. kekayaan berada 9/10 pada perniagaan. Di Malaysia 9/10 kekayaan berada sebagai ahli yang berhormat. Wakil rakyat juga berniaga tetapi perniagaan  yang ada cop mohor sebagai wakil rakyat bagi mengelak tapisan atau birokrasi.
Carilah wakil rakyat yang tidak ada perniagaan terutama wakil rakyat parti pemerintah – kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan dan cari juga wakil rakyat yang tidak kaya seperti rakyat yang diwakilinya.
Alasan wakil rakyat mesti ada perniagaan kerana rakyat yang sering berkunjung ke rumah mereka sebagai tetamu memerlukan makan minum dan kadangkala wang saku. Gaji sebagai wakil rakyat tidak cukup untuk menampung kesemua itu.
Kata Dr.Mahathir itu bukan bermaksud kaya bagi tujuan wang saku serta menjamu rakyat tetapi terlalu jauh jurang antara rakyat dengan wakilnya.Pemimpin yang dipilih ini mempunyai 2 atau 3 kereta mewah dan rumah banglow yang berjuta-juta dan rumah-rumah biasa yang lain. Tanah-tanah disekitar kawasan yang dipimpinnya telah menjadi milik dirinya, keluarga dan kroni atau di urus jual kepada orang kaya yang mampu kerana harga jutaan.
Standard  rakyat yang dipimpin tidak berubah hidupnya hanya cukup makan, pakai dan rumah  kecil untuk meneruskan hidup sedangkan kemewahan dimiliki wakilnya tidak ada angka untuk digandakan. Kata orang hidup macam haiwan peliharaan tidak lebih hanya diberi cukup makan,cuma makanan yang dicari senang diperolehi tidak seperti Somolia atau beberapa negara benua Afrika. Itulah perbezaan yang di banding-bandingkan.
Dialog ini mengingat kita sikap berlumba-berlumba pemimpin yang dipilih dalam konteks negara Malaysia bagitu juga pemimpin dunia-”jangan pandang hamba tidak ada mata,hamba lebih kaya dari Abdul Wahab dan Abdul  Wahid” harta Ismit diluar negeri ,Pakistan,Afghanistan,Turkistan, Hindustan,gohead-gostan”.Sikap mengumpul berlumba membanyakkan harta seperti kata Dr.Mahathir menjadi impian pemimpin yang dipilih.
Pemimpin,yang terpilih menjadikan ia satu platform untuk kaya maka ramai yang berebut-rebut menjadi wakil rakyat, jika tidak terpilih oleh parti menjadi wakil rakyat akan  berebut pula menjadi pengkhianat parti.
Impian menjadi kaya seseorang pemimpim itu boleh juga berlaku ,dengan mengkhianat parti sekiranya apa yang dijanjikan sumber kewangan tidak dapat disumbangkan oleh parti. Kesetiaan pemimpin yang dipilih akan tergugat dan berubah bila kekayaan tidak tertunai.
Memperkaya diri yang sedang dilakukan oleh pemimpin yang dipilih tidak akan berubah sehingga akhirat selagi seruan ini tidak terpakai “Mereka sukakan penghidupan lalu melupakan mati, mereka sukakan dunia dan melupakan akhirat, mereka sukakan harta kekayaan dan melupakan hari perhitungan, mereka sukakan rumah besar dan melupakan kubur, mereka sukakan manusia dan melupakan Tuhan Penciptanya”

Walaubagaimana pun kita renungkan sebentar,diri Dr.Mahathir sebelum kita mengelamun lebih jauh lagi bagaimana pemimpin hendak menjadi kaya.,apakah Dr.Mahathir dan keluarganya serta kroni tidak kaya?.Apakah ada yang berkata dia sememang layak untuk kaya, kerana dia bersusah-payah mentadbir negara atau masih ada yang berkata "takkan bekas Perdana Menteri kita Papa kedana ,selekeh tak beringgit rumah setakat RM62,500.00 sahaja.
Tidak bolehkah  pemimpin punya rumah harga RM62500.00.Maluuu!.

Monday, November 28, 2011

Cium dulu baru dapat gula-gula atau bagi gula-gula baru dapat cium




Itulah cara orang Malaysia terutama orang melayu apabila hendak berbudi atau sesiapa yang hendak menerima budi.Bukan hanya berbudi tetapi hendak besedekah pun mesti memerlukan balasan atau habuannya selepas atau sebelumnya. Mereka yang bersedekah akan menunggu kalau-kalau diterima ganjaran. Ikhlas adalah perkara terakhir.Kata "orang berbudi kita berbahasa" perlu diganti dengan "ada budi ada balas".Berbahasa "terima kasih " tidak di terima lagi, melainkan jawapannya "terima kasih je!"

Tokoh politik negara Muhiddin Yasin dengan nada kempennya telah terbalikkan ungkapan "ada budi ada balas" kepada "ada balas ada budi". Dia mintak cium dulu baru dapat gula-gula kepada orang Kelantan atau lebih tepat lagi ialah seronok dulu baru dapat duit.

Adalah bahaya beri cium dulu baru dapat gula-gula kerana sudah dapat seronok mungkin lupa gula-gula ditangan sudah jatuh ke tanah dan kotor atau berkemungkinan Muhiddin hendak mengakalkan orang Kelantan.
Usaha hendak merebut atau memikat Cik Siti Wan Kembang yang sudah lebih 20 tahun di tinggalkan terus dilakukan oleh bekas kekasihnya.Hari ini memburuk-burukan rumah Cik Siti tidak cukup air, masih menggunakan perigi atau air paya disekitar rumahnya yang airnya kotor serta berkarat akibatnya anak-anak Cik Siti berpenyakit gigi .Katanya, suami Cik Siti miskin serta tidak ada wang untuk memasukkan air paip kerumahnya. 

Wakil bekas kekasihnya menawarkan kepada Cik Siti dan berjanji akan membekalkan air paip kerumahnya sekiranya dia sanggup bercerai dengan suami sekarang dan berkahwin dengan bekas kekasihnya itu.

Cik Siti hanya senyum melihat gelagat bekas kekasihnya menabur janji.Dia tahu perinsip orang menangkap ikan -tak dapat pancing di jala ,tak dapat dijala di tuba.

Wednesday, November 23, 2011

kajian untuk kempen


Kajian yang bermaksud menyalahkan rakyat Kelantan memilih kerajaan PAS telah dibuat oleh sebuah akhbar parti politik arus perdana negara Malaysia bahawa kanak-kanak di negeri itu telah mengalami masalah gigi akibat meminum air yang dibekalkan kotor dan tidak berkualiti.

Kajian tersebut di buat oleh wartawan profesionalnya disahkan oleh Kementerian Kesihatan, yang bermaksud lebih kurang bagini " Itulah kau orang semua, pilih kerajaan miskin, tidak pandai mentadbir... memerintah ha! tengok air yang tak cukup dan berkarat, akibat ..anak dapat gigi berkarat." rosak di gigit belalang...".Kau tengok taukeh aku memerintah seperti di Melaka, Pahang, Johor dan Negeri Sembilan tak ada masalah macam tu...!.Itu Selangor, Penang dan Kedah macam-macam masalah tibul...kau orang dengarlah nanti."

Didunia ini, khasnya Malaysia, yang bijak memerintah hanya  kerajaan   UMNO . Selain dari  itu akan lahir kerajaan bangang .Cuba kita bandingkan kerajaan sekarang dengan kerajaan Somolia,Banglades,Pakistan,Vietnam dan Komboja.Negara tersebut tidak di perintah oleh sekumpulan pemerintah dari Malaysia . Bagaimana keadaan negara tersebut.Bagitulah apa yang berlaku di Kelantan.

rakyatnya telah salah pilih lebih 20 tahun. Bekalan air yang mencukupi dan berkualiti tidak dapat disediakan. Itulah maksud kajian yang disediakan oleh sekumpulan wartawan akhbar parti yang arus perdana negara ini.Maka eloklah beralih kerajaan dipilihanraya ke 13 ini.


Semua orang tahu bahawa setiap kerajaan negeri mempunyai masalah kewangan terutama negeri-negeri di pantai timur.Punca hasil boleh nampak dengan mata dan berfikir dengan kepala sendiri,memerlukan bantuan kerajaan persekutuan,tetapi bagaimana sikap kerajaan persekutuan."mampuslah kau hai, nak ajar sikit rakyatnya". Itulah sebenarnya yang berlaku - sebagai contoh kerajaan Trengganu beberapa hari diperintah oleh PAS dinafikan hak rakyatnya menerima royalti minyak. Diberi pun royalti lebih terajang dari hulur.

Di Malysia ini kerajaan- kerajaan negeri yang diperintah selain kerajaan pusat sememangnya nasibnya bagitu. Perbezaannya seperti anaktiri zaman filem melayu tahun 50an.

Hasil Kajian Wartawan akhbar tersebut di canang untuk di ambil iktibar oleh rakyat Malaysia dan perlu berhati-hati hendak memilih kerajaan dimasa akan datang. Untungnya surat khabar yang taukehnya kerajaan yang memerintah.Semua berita,rencana dan kajian  boleh diuli, dicanai, di goreng sendiri dan diwar-warkan baunya kepada orang buta yang tidak mampu berjalan sendiri.

Harapan UMNO untuk memerintah Kelantan dimasa pilihanraya 13 tidak kesampaian sekiranya cara berkempen dengan menjalankan kajian khas bertujuan memburukkan kerajaan selain kerajaan UMNO. 

Rakyat Kelantan tahu yang mana batu atau kayu dan yang mana air atau minyak.

Wednesday, November 2, 2011

gadaffi

baik  dibalas baik
baik lawannya jahat
ada jahat dibalas jahat
ada baik dibalas jahat
jahat dibalas baik- nabi s.a.w

sedikit baik dibalas sedikit jahat
sedikit baik dibalas banyak jahat
banyak jahat dibalas lebih banyak jahat
tidak ada sedikit jahat dibalas sedikit baik


kuat lawannya lemah
tak ada lemah dibalas lemah
tapi lemah ada dibalas kuat

kuasa boleh buat apa saja
ada kuasa tidak boleh buat apa
apa yang boleh dibuat dengan kuasa
tidak boleh buat apa dengan kuasa


sehingga mana ada kuasa
kuasa sehingga mana
siapa yang berkuasa
dan yang berkuasa itu siapa
semua sudah berkuasa

adakah  kuasa  100%
kepada siapa digunakan kuasa
ada yang tidak perlu kuasa siapa

Thursday, October 13, 2011

Bola Sepak Malaysia


Bola sepak di Malaysia Dua Puluh tahun akan datang belum tentu dapat ke Olimpik atau Piala Dunia.

Saya tetap mengatakan bagini kerana pasukkan yang dulu belasahan negara ini tidak dapat di nafikan kehebatannya. Jepun,Korea,Indonesia ,Thailand,Vietnam,Mianmar (Burma)dan Singapura kalau diibaratkan marathon dari Johor Baharu ke Sintok ,Jepun dan Korea telah sampai ke destinasi manakala Malaysia baru sampai Seremban,pasukkan Asia Tenggara telah sampai  ke Sungkai Perak.

Strategi  dan Standard permainan tidak berubah sama seperti permainan piala merdeka  zaman Ghani Manhat,DillAkhbar,Ali Bakar ,Isa Bakar dan Soh Chin An iatu piala tahun  60an, 70an dan 80an, mungkin jurulatihnya kelahiran zaman itu.

Permainan yang lansung tidak menarik minat untuk menonton di padang atau di televisyen.Pemain-pemain tidak tahu apa yang hendak dilakukan bila berada dalam padang. Apa yang mereka rancang untuk menghasilkan gol sentiasa tidak kesampaian. ‘Clearing ‘di daerah pertahanan  sentiasa tidak dapat dilakukan. Sentiasa memberi  ruang  pasukan lawan melakukan tendangan Gawang. Macam mana bermain dalam liga super Malaysia maka cara itulah pemainan yang di tunjukkan ke peringkat antarabangsa.

Intercept: memotong umpan lawan tidak dapat dilakukan oleh pasukan Malaysia. Menunggu bola datang ke riba. Aksi  solo run memang payah hendak lakukan oleh pemain. Pemain tidak ada kemahiran mungkin perkara ini tidak pentingkan. Man to man pemain negara tidak menjadi kerana pemain lawan lebih hebat menggelincik keluar .

Tugas pemain-pemain Malaysia hanya menjaga dan menghalang  pasukkan lawan jangan menjaringkan gol dalam jumlah yang terlalu banyak. Kita lihat permainan antara Malaysia dengan Jepun 2-0  dan Malaysia dengan Australia dengan jaringan gol 5-0 .Tugas pemain jangan membiarkan Jepun atau Australia menjaringkan 7,8,9,atau 10 gol.

Mengawal dan menahan bola di gelanggang  tidak ada perubahan yang mana tahan bola bukan untuk diri sendiri tetapi  untuk orang pasukkan lawan.Mati kutu bila bola direbut dengan mudah oleh pemain lawan .Pemainan yang menjemukan selama 90 minit,bola pasukkan Malaysia jarang sampai ke kotak penalti.
Tidak ada debaran menunggu jaringan gol Malaysia tetapi berdebar-debar malu takut,Malaysia dibelasah  4,5,6 dan 7 gol.

Tidak usah kita berangan-angan mengulang kejayaan ke Sukan Olimpik Munich pada 1972 dan Sukan Olimpik Moscow pada 1980.

Bajet untuk kemudahan infratruktur sukan bola sepak yang diumumkan lebih baik digunakan mencari jurulatih luar atau melatih  lebih ramai pemain  ke luar negara atau juga menghantar pegawai  FAM belajar mentadbir  pertubuhan bola sepak atau teknik memajukan bola sepak dari Korea dan Jepun.

Wednesday, October 5, 2011

"aku bukan marah...! cuma nasihatttt...




INI  NASIHAT MANUSIA YANG SUDAH BERUMUR 85 TAHUN KEPADA KUMPULAN MANUSIA YANG SUDAH BERUSIA 65 TAHUN.

penyakit yang menjadi ”duri dalam daging” iaitu mencantas atau menikam belakang dalam diri orang-orang UMNO akan terhapus.
"Dulu orang UMNO berkorban apa saja untuk parti, sanggup gadai barang kemas dan sebagainya untuk bantu parti tetapi sekarang mereka pegang jawatan sebab hendak dapat kontrak, jadi calon atau sebab tertentu.

Boleh atau tidak diguna pakai nasihat ini dari tahun 2011 hingga wawasan 2020 akan datang.Saya percaya kata-kata ini dikategorikan sebagai kenyataan yang sudah berlalu,disimpan sebagai kenangan.

Semua perkara di atas mesti berlaku bukan kepada UMNO sahaja malahan parti-parti lain dalam Malaysia ini.Mungkin dalam UMNO berlaku lebih agresif yang mana ahlinya mengambil kesempatan kerana parti yang ada kuasa mentadbir  negara ini.

”duri dalam daging” iaitu mencantas atau menikam belakang dalam UMNO   jarang kedengaran kerana  sikap ahli-ahli UMNO seperti ini dilindungi media arus perdana atau di rahsiakan demi  strategi atau kepentingan parti.Berlaian parti-parti politik lain, kepincangan menikam dan mencantas dalam parti lebih terbuka beritanya sebagai  gambaran buruknya parti lawan UMNO.

Sanggup gadai barang kemas dan sebagainya bagi membantu parti untuk hidup hanya berlaku peringkat awal penubuhannya bagi membiayai aktiviti parti .Sekarang ini sudah berkuasa,ada perjanjian……”man!....kau sanggup tak beri parti 1% dapat kontrak ni”.” Okey YB.” Orang yang memberi nasihat itu pun sudah maklum. Di luar kemampuan yuran tahunan atau yuran seumur hidup ahli bagi menampung aktiviti parti, lebih lagi di musim pilihanraya.

Naluri semua manusia berkehendakan jawatan yang menguntungkan diri sendiri  -dari kurang baik kepada yang lebih baik. Menjadi calon Yang berhormat salah satu jawatan berprestij yang dicita-citakan. Dari Yang Berhormat kepada Yang Amat Berhormat peringkat negeri dan seterusnya Yang Amat Berhormat peringkat negara.
Bagaimana agaknya orang yang memberi nasihat ini, apakah ini ikrarnya”aku hendak jadi ahli UMNO.. je..  boleh atau tidak?...kemudian ada tawaran “macam mana tahun ini tuan jadi calon DUN sini”. Apakah jawapan bagini “tak pa bagi lah si bob tu! Bagaimana pulak tawaran seperti ini "tuan dilantik presiden parti kita" apakah ini jawapannya” eh aku tak layak lagi bagilah si Mus tu!”. Apabila telah dilantik Presiden parti dua penggal “ tuan ada orang yang mencabar jawatan tuan “.Inikah jawapannya” Kita bagilah dia kerana hendak tau bagaimana kepimpinannya”.
Kebiasaannya manusia kadangkala menjadi ular sawa kenyang, menasihatkan  mangsa mudar-mandir depannya. Macam juga pokok beringin menasihati pokok kecil di kelilingnya bila puting beliung menyerang .
 Dia tidak bimbang ditiup angin kencang kerana akar banir sama besar dengan batang dan sudah banyak hantu menumpang teduh.
Berdasarkan pengalaman diri sendiri,seseorang itu akan menasihati orang lain kerana menganggap orang lain sama sepertinya.Walaupun penasihat tahu bahawa orang lain pun sama seperti dia.Nasihat tersebut hanya sebagai rutin seorang manusia kepada manusia lain.

Tuesday, September 20, 2011

Internal Security Act (ISA)






Zalim atau tidak sekiranya manusia menafikan hak manusia lain seperti berikut:
  1. Kebebasan daripada seksaan atau layanan atau hukuman yang zalim, tidak berperikemanusiaan atau menghinakan;
  2. Kebebasan daripada dikenakan tangkapan, tahanan atau pembuangan negeri secara sewenang-wenangnya.
  3. Kebebasan untuk bergerak;
  4. Hak untuk kebebasan berhimpun secara aman dan menubuhkan persatuan; dan
  5. Hak untuk mengambil bahagian dalam kerajaan negaranya, secara langsung atau melalui wakil-wakil yang dipilih dengan bebas.
  6. kebebasan daripada ketakutan
  7. kebebasan daripada kemahuan
  8. kebebasan bersuara
  9. kebebasan kepercayaan

  10. Sudah 51 tahun akta ini di gunapakai oleh kerajaan dan telah berapa banyak pula penjara Kemunting mengeluarkan banduan, serta entah berapa banyak rayuan keluarga mangsa supaya dibebaskan suami,anak dan isteri tidak dipedulikan. Lima PM yang ada kuasa eksekutif yang boleh mengistiharkan akta ini dimansuhkan sebagaimana Najib lakukan hari ini, tidak peduli apa yang berlaku.
    Setelah berusia 54 tahun kerajaan melaksanakan akta yang tidak ada nilai kemanusiaan ini baru nak bertaubat. Bertaubat mengurung minda dan fizikal manusia Malaysia yang telah menjadi mangsa akta ini. Kuasa eksekutif Najib tidak mungkin satu pembohongan kita terus menunggu akta ini di tong sampahkan.

    Kita kenangkan kembali semasa akta ini di puja oleh kerajaan. Mereka yang tergari tangannya dan dihantar ke Kemunting bila keluar dari sangkar itu akan berkata bahawa layanan terbaik dilakukan oleh wakil kerajaan. Sesiapa yang mendengar cakap banduan yang keluar dari penjara kemunting ini
    di interview oleh wartawan surat khabar parti atau media parti sudah pasti tidak perlu akta ini di mansuhkan.

    Akta gila ini telah menganiaya mangsa dengan keluarganya.Entah berapa besar dosa orang yang memberi cadangan dan menteri selaku pengarah yang terlibat.Perasaan rasa bersalah mereka yang mengurung manusia tanpa di paparkan dosanya sepatutnya telah berakhir sejak manusia malaysia mengenal dan memperjuangkan hak asasi manusia. Dalam perlembagaan yang di cipta 54 tahun lalu , menjamin kebebasan untuk hidup, kebebasan bergerak, bersuara, berhimpun dan berpersatuan serta beragama.

    Perkara kebebasan ini selalu di pertikaikan dengan alasan"tanggungjawab saya menjaga keamanan rakyat adalah lebih penting dari menjaga diri atau perasaan individu yang dijangka mendatangkan huru-hara".Itulah alasan yang diberi oleh mereka membanduan rakyat Malaysia tanpa bicara sejak akta ini diperkenalkan .

    Bila Najib mengumumkan akta ini akan dicampakkan,semua yang menyokong kerja gila kerajaan selama ini memuji dengan mengatakan" akta ini sudah tidak sesuai dan satu tindakan berani PM". Itulah sikap orang yang selalu dan biasa menjadi atau memainkan peranan
    tungku buntut seorang yang ada kuasa.