Wednesday, October 24, 2012

Iklan



Iklan –Merujuk kepada saranan-Naib Yang Dipertua Persatuan Persaudaraan Muslimah Malaysia (Salimah) Kebangsaan, Rubiyah Haron berkata, sepatutnya iklan sama ada di papan iklan, media cetak serta elektronik  menunjukkan budaya bersesuaian dengan rukun negara berkaitan kesopanan dan kesusilaan.

Bukan salah pengiklan  sekiranya iklan tidak sesuai dengan tatasusila negara ini . Semua  syarikat iklan menawarkan bayaran  yang lumayan kepada model iklan terutama kepada wanita  dan memberi pilhanan serta mengetahui setakat mana dirinya di ambil kesempatan.

Wanita yang berkaitan sepatutnya menolak tawaran  yang memaparkan imej  yang tidak sesuai dengannya, dalam keadaan berunsur lucah atau tidak sopan.

Kadang kala terdapat  papan iklan yang memaparkan pakaian dalam  untuk  wanita, yang mengghairahkan.  Semua ini adalah kehendak wanita itu sendiri.Tidak melibatkan eksploitasi terhadap wanita. Pengiklan memberi pilihan hendak telanjang ke atau tertutup.Kadangkala wanita model tersebut berasa bangga dengan kecantikan dirinya dijadikan ikon sesuatu produk.

Individu model sendiri yang mengejar soal bayaran. Tidak guna beretika kerana itu pilihan mereka.
Syarikat iklan terus memikirkan -berektika adalah pilihan kedua atau terakhir, kerana tanggungjawab utama melariskan barang-barangan customernya, menjaga  pungutan hasil syarikat. Agensi pengiklanan bertanggung jawab kepada pelanggan agar syarikat mencapai matlamat itu.

Iklan hari  ini lebih terbuka .sebagai contoh iklan tuala bulanan wanita .Dahulu perkara-perkara berkaitan pakaian dalam wanita adalah perkara sulit dan malu untuk tatapan kelayak ramai.Tidak dibincangkan atau maklumkan kepada umum.Tetapi hari ini ada wanita yang sanggup mengaku memakai sesuatu jenama pakaian dalam dan tuala wanita.

Hari ini kita hanya melihat  grafik tuala wanita di kaca tv atau di papan iklan ,mungkin beberapa tahun akan datang, kelihatan wanita sedang menggunakan jenama yang disukai  melalui gambar sebenar. 

Sehari demi sehari etika kesopanan moral beransur-ansur dilanggar dan dijadikan kebiasaan dan sikap tidak apa dan apa salahnya terus digunakan.

Lihat sahaja hari ini iklan kanak-kanak sedang dipakaikan cawatnya(pampers) melalui tv ,nampak hanya bahagian belakang(bontot) anak tersebut.Berkemungkinan suatu hari, anak yang sedang telanjang bulat ,yang nampak keseluruh badan  tidak kira samaada lelaki atau perempuan akan dipakaikan dengan cawat jenama tertentu -eksploitasi  terhadap kanak, ibu anak tersebut berbangga dengan anaknya cergas serta comel di jadikan model sesuatu jenama pakaian dan mendapat bayaran.

Iklan wanita dengan pakaian dalam sahaja hari sudah menjadi lumrah dipamirkan dimana-mana .Apakah penerimaan sikap wanita seperti ini adakah salah etika  pengiklanan? 

Cara pengolahan dan penonjolan iklan yang menjolok mata dan tidak  ada kesopanan  serta  melanggar etika akan berterusan walau di kuatkuasakan etika pengiklan,melainkan mereka yang diberi kuasa bertindak menarik semula, serta tidak membenarkan iklan tidak senonoh ini di pamerkan kepada umum.

No comments:

Post a Comment