Wednesday, August 3, 2011

Ramadan di Malaysia




i. Setiap bulan ramadhan, umat islam di Malaysia menambah bilangan jemaah di masjid-masjid terutama waktu solat magrib dan isyak.

Mungkin pekerja-pekerja yang beragama islam tidak mengujungi kedai-kedai makan waktu tengah hari, maka bilangan jemaah luar biasa pada waktu zohor di bandar-bandar yang terdapat pejabat-pejabat kerajaan dan swasta.

Di kampung-kampung tradisi turut berubah .Nenek yang sudah berusia 70 tahun keatas yang biasanya tidak mampu dan jarang ke masjid bertekad menambah ibadah dengan bertarawikh dan solat berjemaah.


Bandaraya,dan bandar-bandar kecil seluruh negara mengeluarkan permit/lesen berniaga serta menyediakan tempat khas bazaar ramadhan.Makanan yang dijual,kesemua nampak lazat dan memanggil selera berbuka puasa. Pengunjung keseluruhannya umat islam penuh sesak ,membeli serta menjijing makanan. Peniaga bazaar jam 3.00 petang sudah mula berniaga.Tutup selepas maghrib

ii.Persoalan Nagatif
Peniaga yang menyediakan juadah untuk dijual sekiranya bermula jam 3.00 petang sudah tentu makanan tersebut disediakan sebelum jam 1.00 petang. Pembeli makanan menyimpan sehingga jam 7.25 petang untuk berbuka.Bagaimana jaminan kualiti makanan tersebut.

Waktu solat peniaga -mungkin sudah solat zuhur dan bagaimana solat asar dan maghribnya.Berapa ramai peniaga tersebut berhenti berniaga sekejap dan pergi mengingati Allah di masjid yang berhampiran atau membentang sejadah di sudut gerai .Kita semua maklum bahawa yang berniaga di bazaar ramadhan ialah umat islam untuk dijual kepada umat Muhamad S.A.W.Apakah cara dan suasana berniaga mereka mengikut Junjungan Nabi Muhamad S.A.W.

Pengunjung dan pembeli berbelanja ikut nafsu menjadikan bulan ramadhan bulan menjamu selera dengan makanan dan minuman yang tidak sempat disediakan dirumah. Berbelanja ikut kesempatan tangan menjijing .Waktu berbuka hanya mampu menjamah satu atau dua jenis makanan.Tersadailah diri di kerusi melihat makanan penuh di meja.Pagi esoknya berkemaslah bibik atau ibu-ibu mencampakkan lebihan makanan ke tong sampah.

Pembazir ini berlaku walaupun berbuih mulut ustaz dan ustazah mengingatkan melalui majlis ilmu serta ceramah televisyen.Di zaman Nabi dan Ulamak tersohor umat islam bergembira menyambut ramadhan demi ibadah dan kelebihan pahala yang ada pada bulan tersebut,berlainan disini umat islam melayu bergembira menyambut ramadhan kerana dibulan tersebut ada pesta menjamu selera dan membeli-belah.

Budaya yang tidak diketahui bila bermulanya ini,banyak keburukan dari kebaikan terhadap umat islam (melayu) di Malaysia.Baik hanya memberi pendapatan tambahan kepada peniaga dan memudahkan pembeli memiliki pelbagai jenis makanan serta tidak perlu bersusah payah membuatnya.Mungkin jimat masa.Bagaimana masa yang lama berada di bazaar kerana kesesakan ?.

Keutamaan bulan ramadhan adalah ibadah bukannya makan dan berbelanja untuk penuh perut atau berdendam selera. Contohi umat islam berbuka di Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah atau masjid-masjid lain di kedua tempat tersebut. Mereka perlu air zam-zam atau air kosong dan buah kurma sebiji-dua dan selebihnya di sedekahkan kepada jemaah yang lain. Berbuka di masjid-masjid di Malaysia serupa berbuka di rumah pembeli yang menjinjing makanan dari bazaar ramadhan.
Aktiviti ramadhan yang hendak di jadikan budaya ini tidak sepatutnya di teruskan. Kerajaan seharus menghalang majlis tempatan mengeluarkan lesen pasar ramadhan serta tidak perlu mengadakan tempat khas untuk berniaga kerana tumpuan pengunjung dan peniaga akan merosakkan tujuan Allah menganugerahkan kepada umat islam bulan ramadhan.

Berusahalah kita menghidupkan "bukan menghidupkan " ihya

No comments:

Post a Comment