Monday, November 17, 2014

pendatang - terkejut 30,000 tidak takut 3,000,000

Tidak usah kita terkejut dan berkata tak masuk akal 30,000 warga asing di Cameron Highlands.Pelbagai sumber maklumat diperolehi. Maklumat melepaskan tekak - lain, maklumat dalam poket - lain, dan maklumat terkejut - lain. Itu biasa berlaku dalam negara yang menduduki tangga ke 53 Corruption Perception Index ini.

Ada suara bagi pehak berkuasa mengatakan bahawa negara ini kaya adalah antara sebab utama pendatang dengan izin atau tidak izin berebut-rebut datang ke sini. Persoalannya, bukan kehendak rakyat negara ini dia datang beramai-ramai tanpa izin,  kadang lebih ramai dari rakyat tempatan di lokasi tertentu.

Banyak negara kaya,yang lebih kaya dari Malaysia yang berada sekitar lingkungan negara pendatang seperti Singapura,Brunei , Japan serta Australia kenapa terlalu ramai di Malaysia ini pendatang tanpa izin.Pasti kelemahan kuatkuasa undang-undang atau undang-undang ditukar beli dengan wang.

Semua yang memberi maklumat adalah mereka yang berkuasa.Berkuasa di laut,udara dan darat.Imigresen, kastam, polis dan tentera,dan terakhir SPRM. Mereka bertanggungjawab lahirnya warga asing haram dan halal . Bukan sahaja di atas bukit Cameron, tetapi seluruh Malaysia. Di Cameron Highlands warga yang halal 11016 orang, manakala 18984  warga haram.

Dalam kajian bangang  - warga asing haram masuk  ke negara ini ikut mana, kiranya semua tempat dijaga serta dikuatkuasakan undang-undang.Sebulan sekali pegawai berkuasa pergi ke atas bukit itu buat seperti Operasi Gempak dan Mesra, tentu 18984 orang warga haram tidak akan wujud.

Perdana Menteri, menteri,pegawai kerajaan dan rakyat tahu apa yang berlaku di Cameron Highlands, yang dulu berhawa dingin ,tetapi sekarang telah menjadi tempat menjemur badan, bagai di tepi pantai Port Dickson dan kadang kala mengatasi kepanasan Kuala Lumpur.

Sebab utama lahirnya kepanasan, kerana tanah kawasan hutan telah diteroka oleh orang haram dan orang tempatan.Penerokaan mengikut suka hati kerana tidak ada siapa yang melarang.Penguatkuasa jauh dari bukit tersebut dan dilindungi oleh ringgit merah,biru dan unggu.Ada diantaranya lopak sudah menjadi perigi

Penguatkuasa biarkan tekong bot pancung dan agensi pekerjaan menjalankan peranan masing-masing membawa pendatang di izinkan 500 orang, tidak izin 1000 orang. Bagitulah kebiasaannya.Teksi yang membawa pendatang sepatutnya isi 4 orang telah di isi 7 orang.Kenderaan pengangkutan pendatang di pereksa ala kadar tidak dipastikan dokumen diri yang sah.

Bukan menuduh mereka makan suap, tetapi telah menjadi kenyataan tidak bertulis perangai mereka yang berkuasa. Besar gajinya lagi besar, dapat duit luar.Apa tidaknya warga asing haram dan tidak haram berkeliaran di kampung atau Bandar. Mereka berderet-deret berjalan pulang bagai itik pulang petang dari tempat kerja melalui balai polis dan imigresen masakan tidak perasan rakyat tempatan atau pendatang.

Tidak adakah usaha bersungguh memeriksa atau menangkapnya, di sumbat kedalam penjara atau hantar balik negara asal.Telah berlaku sesuatu yang tidak diingini baru bertindak mengadakan  pelbagai jenama operasi.

Sekiranya sehari seorang dibunuh dan campakkan ke laut, sudah pasti pendatang tidak terdapat melebihi angka puluhan ribu,ratusan ribu atau jutaan.

Jangan berasa terkejut fakta keramaian pendatang asing atas bukit itu.Semua kesalahan kepada mereka yang berkuasa. Bukan salah rakyat Pahang atau rakyat Malaysia. Prinsip siapa yang berkuasa boleh berbuat  apa sahaja.Undang-undang digunakan ada masa dan ketika.Sikap lindung melindungi antara mereka yang berkuasa tidak mustahil puncak Cameron akan habis runtuh.

Itulah rahmatnya kuasa Allah telah meruntuhkan tanah dan membunuh penghuninya, selanjutnya memaparkan tembelang mereka yang berkuasa.Dengan keruntuhan itu mereka yang bertanggungjawab mula membelangkan mata dan berlakon drama terkejut-kejut depan rakyat dengan pertanyaan”macam mana boleh jadi?”. “ia ke seramai tu”?.siapa yang luluskan tanah ni?”.

Maka lahirlah “bangau oh bangau!”. Lagu itu akan hilang bila tanah runtuh di pulihkan dengan duit berjuta-juta atau berbilion-lion,serta banjir dan hujan hilang dari pandangan mata .Juga perkara itu akan berakhir adanya isu lain yang lebih besar berlaku dalam negara ini.

1 comment:

  1. rocky the great brown unused dick says: huuuu...huuuu..huuu.. lu kasik wa sedey la beb.. sebab wa punya projek perladangan ketum bersepadu atas bukit sana terbengkalai.. habes bakal kuli gua (wa mintak secara halal 4 ekor je tapi yang datang 4,000 ekor) sume da mampos.. huuu huuuu

    ReplyDelete