Sunday, November 9, 2014

Naik harga barang -celaka pengurusan negara.

Saya percaya ramai yang tidak setuju dengan sikap saya ini melahir atau meluahkan perasaan marah disebabkan pertambahan perbelanjaan urusan hidup sebanyak RM0.20 atau RM 2.00/unit.

Namun hakikatnya saya melihat kepada kuantiti yang banyak.



Hari ini dikejutkan oleh harga gas masak RM28.00/tong/16kg.Sumpah seranah ,babi,setan dan sial kepada mereka yang menguruskan negara ini.

Sebelum ini harganya RM26.00/tong/16kg.

Mereka yang menguruskan negara ini boleh berbuat apa sahaja menganiaya orang seperti aku yang pendapatan sama banyaknya dengan duit beli seluar dalam menteri dan isteri-isterinya.

Alasan syaitan negara ini minyak naik,gas dan barang-barang naik, sebab mereka hendak jaga hasil mahsul  dan kewangan negara untuk generasi akan datang.

Bukankah gila namanya hendak menjaga orang yang akan datang terpaksa pijak dan seksa manusia hidup hari ini. Perihatin tidak bertempat dan kurang siuman.

Alasan ini kiranya merupakan pembohongan terhadap rakyat, walhal nawaitu mereka yang menguruskan negara adalah untuk menjaga kekosongan poket. Tidak kira poket sendiri atau poket negara,maka didoakan agar Allah hancurkan mereka selaku pemegang amanah.



Mereka ketepikan Allah memberi rezeki hari ini,esok dan hingga kiamat.Mereka lupa bahawa tanggungjawabnya memakmurkan ,menyenangkan dan menjaga  keselesaan rakyat, sewaktu mereka  masih hidup  dan berkuasa. Apakah jadahnya memikirkan manusia yang belum tentu wujud. Fikirkan ketentuan Allah.

Sikap pengurusan negara ,pedulikan hari esok  dan lupakan hari ini, menyebabkan orang yang pencen 20 helai wang RM50 terbantut hendak hidup terus . Apa tidaknya wang sebanyak itu tidak lagi mampu hendak membuka mata untuk berbelanja. Jauh perjalanan hanya mampu menggunakan motorsikal sejauh 100km dengan wang RM10.00 disamping risiko di jalanraya yang berlopak-lopak dan terdapat bukit-bukit kecil.

Keadaan ini akan berterusan dan seriknya hidup berpanjangan dan tidak ada kesudahan selagi pengurusan negara menggila menaikkan harga minyak.Tidak ada formula ekonomi, harga minyak naik harga barang turun.

Mereka yang pendapatan statik dan pendapatan berdasarkan komoditi pertanian amat terseksa menjadi mangsa kenaikan harga barang.Mereka selalu mengeluh,menggeleng kepala dan menyumpah-nyumpah kepada pengurusan negara.

Sikap mereka ini tidak boleh dipersalahkan kerana harga sawit dibawah RM300.00, dan harga getah bawah RM2.00 yang ketika itulah pengurus negara menaikkan harga ‘mastermind’(minyak) punca barang lain naik. 

Ini tidak akan berlaku terhadap ahli parlimen yang dinaikan pangkat ke JUSA C,B dan seterusnya A.Mereka menikmati pencen bergaji penuh.Yang mati dan merana orang seperti aku. Celaka, sial,binatang dan babi pengurusan negara.


1 comment:

  1. awak maki hamun pun tidak ada faedahnya, PRU 14 nanti jagan lupa undi Penyamun jadi MP

    ReplyDelete