Monday, October 27, 2014

REZAB MELAYU -menang sorak kampung tergadai.....







Kenapa PEMIMPIN MELAYU PANDAI BERLAKON TERHADAP RAKYAT. Lulus rezab melayu digadaikan kepada bangsa lain dalam masa yang sama buat tidak tahu rezab melayu telah susut,serta mengadakan forum mendesak  membuat kajian dan mengganti semula.

Apakah ini satu cara menghitamkan pandangan rakyat atau melindungi kesalahan lebih 57 tahun yang lalu. Berlagak membela bangsa - itulah melayu yang mengaku tanah air ini miliknya tetapi  tidak segan silu menggadaikannya.

Fikirkan  - tanah rezab melayu diluluskan oleh menteri besar dan barisan exconya untuk dimajukan oleh pemaju bukan bumi  dan dijual kepada bukan bumi.Lebih tepat lagi membatalkan syarat-syarat yang menghalang tanah rezab melayu dijual-beli kepada sesiapa sahaja.

Biasanya aset yang dibina atas tanah rezab melayu sebelum dijual kepada bukan bumi maka diisytiharkan atau ditawarkan kepada bumiputra terlebih dahulu dengan  potongan harga RM5000 ke bawah . 

Mereka yang membuat tawaran itu telah banyak pengalaman. Pengurangan RM5000 atau lebih RM10,000.00 pun di sambut dingin atau lebih tepat lagi tidak dipedulikan oleh bumiputra kerana kewangan yang terhad.

Pastinya harga lebih ½ juta  bagi mereka  yang miskin di negara sendiri ini, tidak mampu memiliknya.Pemaju dan badan eksekutif kerajaan negeri ,telah maklum  terhadap kemampuan  atau kuasa beli bumiputra. 

Program penswastaan pembangunan hartanah sebagai program menyusutkan rezab melayu, dan program  pemimpin mengutip honorium sebagai hadiah meluluskannya.Tepuk dada tanya ringgit membuatkan rezab melayu menyusut dan tidak akan berganti dulu kini dan selamanya.

Lihat negeri beradat (Negeri Sembilan) daerah jempol sebagai contoh ,dimana agaknya tanah rezab melayu Siapa pemilik tanah yang telah menjadi jutawan jual beli tanah. Siapa eksekutif kerajaan negeri yang berkuasa meluluskannya.

Pemimpin  melayu tidak usah mengubah mimik muka dari kegembiraan hasil tanah rezab melayu kepada mod sedih dan melahirkan simpati atas kehilangan rezab melayu yang tidak berganti.

Ditertawakan oleh bangsa-bangsa lain yang kaya di Malaysia ini,melihat gelagat eksekutif kerajaan melayu, yang sentiasa kehausan wang boleh dijual beli kuasanya ,sanggup menggadaikan tanah  untuk masa depan bangsanya.

Saya cukup meluat melihat apa yang  berlaku di Pusat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac) di Kuala Lumpur, yang berjaya mengumpulkan mereka yang hipokrit, munafik  berkaitan kehilangan rezab melayu.

Melayu perlu ambil iktibar kisah pak pandir menang sorak,kampung tergadai.

1 comment:

  1. PEMERINTAH UMNO YAHUDI LAKHANATULLAH INI NAK DIHARAP MEMBELA NASIB MELAYU DIJUAL NYE LAGI ADE.PUAK NI HARUS DIHAPUSKAN DIMUKA BUMI INI

    ReplyDelete