Wednesday, February 19, 2014

pandangan mengikut otak yang cerdik sama bangang





Pandangan mengikut otak , ganjil ,gila telah bergema kembali dalam dunia Malaysia. Berbilion manusia di dunia ini  sejak  lebih 1400 tahun lalu menghayati islam yang sedia ada,tiba-tiba seorang rakyat  Malaysia dan beberapa orang  pengikutnya  mengadakan seminar mengenang kembali  hasil ajarannya.

Mereka sungguh berani  mengadakan seminar yang  fahaman telah di sahkan sesat oleh majlis fatwa. Mungkin yang merasmikan majlis tersebut bekas orang penting negara (beliau berkata Kassim (kanan) bukan anti-hadis dan sebenarnya sama seperti orang Islam yang lain) yang juga di akui oleh nabinya  itu adalah pengikutnya.
Apa perlunya menjawab pendapat otak Kasim Ahmad dan Mahathir serta pengikut yang lain yang mendakwa kelahiran ulama (kasta paderi) 300 tahun selepas Khalifah ar-Rasyidun sedangkan dia mengeluarkan idea otaknya lahir 1400 tahun selepas kematian (kasta paderi).
Tidak perlu ulama’ besar menjawab apa yang dikaji oleh kasim Ahmad cukuplah perbandingan jarak masa antara mereka hidup di dunia ini. Hukum akal, siapa dulu yang merasai masin,.manis, atau pahit.Pandangan mengikut otak ini yang cerdik pun jadi bangang
Majlis fatwa telah mengeluarkan fatwa 18 tahun yang lalu tetapi kasim dan geng-geng seumur dengannya masih berpegang pada hujah selepas 1400 tahun yang dicipta dan dianutinya.
Orang awam cukuplah dengan mengosongkan otak dari pandangan idea agamanya,tetapi memadai menghayati karya sasteranya. Apa yang penting hari ini islam yang sedia ada telah mencukupi. Hanya kita perlu mengerjakan rukun-rukunnya.
Jangan mengikut langkah orang-orang yang kiranya mengikut kebiasaan hampir mengejar kubur.Mereka seperti ini ibarat syaitan yang dikenali yang terus mendampingi manusia agar bersama-sama dengannya di akhirat.

No comments:

Post a Comment