Friday, September 13, 2024

Bangsa lain di negara ini selalu mencari lubang nak kelahi.

 


Pelbagai isu berlaitan agama islam sering diungkit-ungkit di sepak terajang, dilambung-lambung, oleh bangsa bukan melayu di negara ini.Isu itu selalu tanggung dan terapung di udara agar bila-bila masa orang melayu melibas untuk mematikan

Kita tak pernah  mendengar bangsa melayu memperkecilkan intstrument ugama lain di negara ini.Apa sekali pun beberapa perkara berkaitan agama mereka bertentangan dengan agama islam dilakukan di negara ini melayu tetap senyap.

Isu halal haram di negara ini tidak sepatutnya orang tak islam berbunyi mengkritik menegur dan mencadangkan .Duduk diam-diam,tutup mulut tak usah campur urusan agama lain kerana kita bukan pakar berkaitan agama.

 Kebebasan mengkritik bersuara bukan berkaitan agama islam yang telah wujud lebih 1500 tahun lalu yang seronok-seronok mengulas tidak tahu asal usulnya. 

Cubalah berkeadaan seperti orang  bukan melayu yang berada di tanah air ini semasa 67 tahun lalu yang senyap sepi tidak bercakap, mengkritik apa masyarakat melayu lakukan.

Bersepah perkara lain berkaitan rakyat  dan pengundi sesuatu kaum di negara ini untuk diselesaikan ,kenapa perkara yang kita jahil di suarakan.

Kita jahil tentang islam dan pelbagai pengisiannya tak perlu berdebat mengulas dan memberi fikiran. Bukan di negara ini menunjukkan 'kebebasan bersuara 'berkaitan ugama orang terutama ugama islam.

Melayu dengan toleransi cukup terbaik dan ingin mencapai kedamaian pelbagai bangsa tidak perlu ada manusia Malaysia ini menguncah-uncah.

No comments:

Post a Comment