Tuesday, November 29, 2016

lantik kepala hantu,felda terus rugi



 
  
Kalut ,kusut-masai dan tak keruan, pentadbiran Felda hingga menyebabkan kerugian  adalah disebabkan kepala hantu yang tidak pernah menyumbang terhadap pembangunan tanah air dan negeri, dilantik felda sebagai Ketua Geng  oleh rakan se hantu dengannya kerana kebudian.

Sebelum kepala hantu ini di sumbat ke dalam felda, warga kerjanya berbelanja dengan berhemah demi menjaga kesinambungan kehebatan gah nama felda  ‘bakti disemai bukti dituai’.Warga felda terus ceria menguruskan sumber dalaman tanpa bergantung atau sibuk dengan dunia luar.  Awal kemunculan kepala hantu ini warga kerja felda telah dibayangi dia  sebagai parasit politik dan parasit pentadbir.

Sejak terlantiknya orang yang menjadikan felda sebagai mencari wang tambahan lumayan melalui komisyen atau ganjaran yang dijanjikan atau lebih–lebih lagi bermatlamat menggunakan kesempatan mengembangkan dan mengekalkan sokongan politik, maka hari ini kita lihat felda ke arah ‘satu sen tak berguna’

Oleh kerana  lumrah dunia hendak kiamat maka manusia telah melantik seorang manusia yang tidak pernah melakukan kebaikan untuk memimpin yang dipertikaikan amanahnya. Lihatlah!! sudah pasti si kepala hantu ini telah terbukti berperanan perakus rasuah, dilantik juga sebagai ketua organisasi yang satu masa dulu kaya,teguh dan berbangga dengan keteguhannya. Apa hendak di kata ,mungkin susah hendak cipta kembalikan bubur sebagai nasi.

Tempoh 45 tahun Felda (1956-2001)merupakan satu tempoh pembenaan pengurusan  pembangunan  tanah terbaik, yang membolehkan warganya menikmati keselesaan hidup. Tidak pernah terfikir  ketika dulu menerima durian runtuh RM5000 ke 15000 dan ada manusia berbudi mengumpan kesenangan jangka pendek dengan taburan wang percuma setiap menjelang hari raya dan bonus akhir tahun RM400-RM500 sepeneroka.

Berbelanja besar ini tidak cukup setakat memberi peneroka wang percuma ,tetapi kakitangan juga di tutup mulutnya dengan elaun sekurang-sekurangnya RM1400-RM2000 sebulan mengikut kategori. Kita tidak hairan laporan audit negara berkaitan kewangan felda  mengejutkan semua pehak.

Tidak juga menyangka 112,635 peneroka bahawa sumbangaan percuma selama ini merupakan satu penipuan dan menyiksa peneroka untuk terus berhutang – sedangkan manusia yang mencetuskan idea felda ala jabatan kebajikan/ dermawan terus bergembira menikmati nilai fedah jawatannya.  

Hari ini felda telah diubah  oleh mereka yang biasa memunahkan satu-satu institusi dengan rasuah  dan sentiasa berfikir bagaimana mengutip laba kewangan dari intitusi tersebut.  Oleh itu Felda dari pengurusan  pembangunan tanah ,ekonomi,sosial dan memiliki anak syarikat yang meraih keuntungan, telah diubah kepada pembelian hotel 4 bintang,kondominium, pembelian apartmen mewah di luar negara 

Dana Felda RM538 juta dan RM330 juta telah melayang tanpa halangan .Wang sebanyak itu mampu membangunkan semula tanah peneroka tanpa melibatkan pinjaman luar. Kita tahu dan tidak perlu diberitahu atau nafikan bahawa mereka yang menguruskan tidak berbekalkan dan dibekalkan keikhlasan ‘gigi dan lidah’ sahaja.

Apa yang dipertikaikan mereka yang  jutawan luar negara  dan dalam negara ini tidak terliur untuk memilikinya atau melaburnya di Grand Plaza Serviced Apartment dan Grand Plaza Kensington Hotel di London. Felda dengan kuasa perdana Menteri, dan ditepuk-tepuk bahunya oleh pengerusinya , terus lena dibuai mimpi nyanyian broker dengan lagu keuntungan komisyen.  Individu yang biasa menagih laba daripada projek yang di laksanakan ibarat penagih memerlukan  dadah.

Pelbagai perbelanjaan yang tidak menyokong keuntungan felda terus belaku.Entah pakar ekonomi mana yang mempengaruhi kepala hantu sebagai pengerusinya mewujudkan  Felda Global Ventures .(FGV) dengan tergesa-tergesa dan menyenaraikan di Bursa Malaysia pada 31 December 2013. Yang untung kepala hantu sebagai pengerusinya  di bekalkan saham percuma . Hari ini harga saham RM 1.56 yang peringkat  awal disenaraikan RM 4.45/unit. Peneroka melopong membayar hutang miliki saham dengan potongan pendapatan bulanan 

Menyediakan dana berjuta ringgit bagi membentuk satu pasukkan bolasepak profesional. Yang kesemua ini tidak ada bersangkut-paut dengan tujuan asal felda di tubuhkan dan harapkan jualan tiket perlawanan ,sampai kiamat tidak akan mendatangkan keuntungan.

Idea gila yang kononnya felda ke peringkat global, bertambah gila lagi dengan meranapkan bangunan kompleks felda ,tempat eksklusif dewan perdana yang baru berusia  kurang 30 tahun untuk di ganti dengan pembinaan kediaman  eksklusif..  

Banyak usaha-usaha kepala hantu dalam felda telah berlaku seperti berlakunya kemusnahan yayasan negeri,Negeri Sembilan 30 tahun yang lalu. Kepala hantu ini sebagai pengerusinya yang ketika itu ladang yayasan di Felda Serting Hilir tergadai kepada taukeh cina bagi mencari sumber kewangan. Yayasan yang ketika itu tidak perlu dinyatakan keaibannya.

Yayasan Felda telah menjadi mangsa si kepala hantu ini dengan mengambil kesempatan matlamat yayasan di tubuhkan.Kewangan yayasan  untuk melaksanakan kebaikan sosial dan pendidikan warga Felda seluruh Malaysia, tetapi apa yang berlaku sebaliknya apabila menggunakan sumber kewangan yayasan bagi mengeluarkan bantuan atas nama kawasan parlimen diwakili dan kepentingan sokongan politiknya.

Kini kolej di bawah tadbir yayasan satu demi satu terpaksa ditutup kerana kekurangan sumber kewangan Bagitu juga Asrama Semai Bakti yang suatu ketika dulu berjaya melahirkan anak warga felda melangkah ke menara gading yang tinggal bertahan hanya Asrama Semai Bakti Kuala Lumpur,Kuantan dan Johor Baharu. 

Kemuncak kehebatan felda ketika Raja Alias sebagai pengerusinya telah menjadi nostalgia.Mungkin kakitangan dan peneroka tidak menyukainya kerana tidak 'peragih' .Tidak ada elaun atau bonus setiap bulanan dan tahunan.

Beliau telah berjaya mentadbir felda tanpa bantuan kewangan dari kerajaan.   Sejak dilantik mereka dari kalangan ahli politik felda terus dilanda masalah berkaitan menguruskan kewangan, sosial dan displin peneroka. Ini disebabkan kepala hantu yang ada dalam felda bertindak mencampakkan eksekutif-eksekutif berpengalaman menggantikan kakitangan pengurusan yang baru,yang boleh ditindik hidungnya dan sentiasa mencium tangannya.

Kerajaan yang memerintah meletakkan ahli politiknya bagi mengekalkan sokongan sebanyak 53 kawasan parlimen di kawasan felda.Itulah satu sebab pengerusi nya sanggup berbelanja besar tanpa mengikut prosuder kewangan bagi menjaga hati peneroka sebagai pengundi. Tidak menghairankan perbelanjaan RM148.42 juta dalam laporan audit di tandatangani oleh Pengarah Jabatan Pengurusan Tanah yang tidak mempunyai kuasa,

Perbelanjaan tanpa kawalan berlaku kerana mengikut kehendak pehak atasan,seperti kepala hantu ini tidak selari dengan kepala hantu lebih besar di Putrajaya. Mereka terus membawa felda terus berlagak kaya sebagai dermawan,yang peringkat awal diluluskan RM350/sepeneroka,tiba-tiba dengan semangat meluap-luap kepala hantu tertinggi mengumumkan dalam perhimpunan supaya peneroka diberi RM500/sepeneroka. Peruntukan tambahan RM150.00/sepeneroka perlu di cari sedangkan sumber kewangan terhad.

Berbelanja diluluskan oleh mereka yang tidak mempunyai kuasa sebagai menyelamatkan kepala hantu cuci tangan apabila berlaku sesuatu perkara yang menyalahi prosedur kewangan. Kepala hantu hanya membuat arahan sambil berjalan lalu.

Dasar felda berbelanja untuk sosial peneroka tidak dijadikan masalah sebanyak mana pun .Jarang pertikaikan oleh sesiapa,asalkan ada bukti projek di belanjakan. Oleh sebab itu bajet untuk pembangunan masyarakat boleh diluluskan bila-bila masa.

Sebelum pilihanraya ke 13 berapa banyak wang felda terlambak di agih-agih seperti dermawan  Kasim Baba, kepada peneroka RM 15000/seorang kepada  lebih 112 ribu orang. Perdana Menteri, pengerusi felda berbangga dengan pemberian itu.Wang tersebut hanya sebagai pembasah tekak yang memberi faedah golongan peneroka dalam tempoh jangka pendek . Kita tahu tujuannya untuk meraih simpati undi di 53 kawasan parlimen.

No comments:

Post a Comment