Sunday, March 8, 2015

GST HARUS ke HARAM



Ahmad Maslan: GST tetap dilaksana pada 1 April




“Pokok dek kau lah Lan”. “Kau berkuasa boleh buek apa sajo”.Yang haram boleh di halalkan atau sekurang-kurangnya  haram di haruskan. Orang semua tahu siapa dia ahli majlis Fatwa dan semua orang sudah maklum kerajaan kau telah merancang 30 tahun yang lalu serta dah beria-ia bonar nak laksanakan.

Den ni rakyat biasa tak ado apo bondo kuasa. Banyak cakap kono saman,Banyak cakap kau boleh konokan akta hasutan.Apo kau nak buek, bueklah.Kau berkuasa orang semuo tahu nogaro ni mesti kau yang punya.

Sudah 30 tahun merancang mustahil perkara ini tidak baik. Sia-sia kiranya dalam tempoh selama itu tiba-tiba GST di dapati haram. Huh! gila punyo kojo sudah muzakarah dengan majlis fatwa dan kempen bagai nak rak dan koteh kojo tobal kamus dewan ,tiba-tiba majlis fatwa nak haramkan mano boleh!. Malulah kerajaan yang , jatuhlah prestasi akan datang dan mungkin kono ceber kek pembangkang .

Kalau gitu kita diisytiharkan hukum GST harus.  Kan sonang majlis fatwa pasal tengok sini haram ,rujuk sanun haram, sodangkan orang ni nak buek jo perkara ni. Iyo lah ! macam acara sukan buek tidak akan mendapat dosa dan tidak pula akan mendapat pahala.

Tapi ingatlah Lan ,kalau duit GST ini banyak digunakan kepada perkara tidak berfaedah,maksiat, kepentingan diri dan yang miskin bertambah miskin, hukumnya adalah haram. Macam bersukan main bolasepak lupo solat dari subuh sampai asar dan dari Maghrib  sampai Isyak kan hukumnya jadi haram.

Den tunggu jo GST ini dibuek mula April ni.Kalau barang bertambah murah eden tergolak, tapi kalau pencen den tak cukup nak belanjo macam biasa den menjoghit ,menyumpah-nyumpah.

Tapi Lan nampak eh den kono zakat dan income tax macam mano tu.Berganda-ganda den kono bayar. Tak koh gilo nama eh!.Kalau dua perkara cukai ini dicampakkan tak polah.Tapiiiii zakat tu kan rukun islam yang ketiga selopeh solat?.Tak boleh jadi ni !...

Kerajaan kau Lan, patut nak buek satu-satu perkara rujuk lah dulu majlis fatwa boleh atau tidak, bukannya buek dulu baru tanya majlis fatwa.  Jadi Majlis Fatwa berkeadaan serbasalah dan tiada alternatif lain apabila terdesak , maka yang haram jadi halal atau sekurang-kurangnya harus. 

Kalau perkara itu sah haram ,hendak di umumkan haram,sedia maklumlah bererti majlis fatwa tidak menyebelahi kerajaan maka bagaimana jawatan-jawatan ahli majlis dalam kerajaan.

Ini rancang 30 tahun lalu tapi tanya majlis fatwa bulan oktober 2014.Kerajaan kau dah merentah lobeh 57 tahun, kalau ikut manusia dah monopos bagi perempuan dan andropause bagi lelaki, tapi masih ado yo bangang eh lai.

No comments:

Post a Comment