Thursday, February 7, 2013

Undang-undang Sadiq Segaraga sudah mula disanggah




Kesilapan merancang hari ini akan timbul kesan kebaikan atau keburukannya dimasa akan mendatang.Kita sebagai manusia memang disuruh merancang  yang menentukan keputusan baik atau buruk hanya ketentuan Allah.

Namun bagitu tidak boleh kita memberi alasan  sesuatu  terjadi terutama berlaku masalah dan keburukan setelah 20,30 atau 50 tahun  kita tempuhi, masakan tidak  boleh  pula menyalahkan diri  mereka yang merancang.

Bagitulah apa yang berlaku terhadap perlembagaan Malaysia yang dirancang dan dicipta oleh mereka 56 tahun lalu yang inginkan kemerdekaan segera dan mencipta nama serta bangga dengan merdeka tidak melahirkan peperangan,pergaduhan dan pertumpahan darah ,untuk menjadikan Malaysia negara berdaulat.

Hari ini apa yang dirancang berkaiatan agama dan kewarganegaraan telah mula menyusahkan rakyat dan pemerintah semasa untuk menguruskan dan menjaga hati mereka yang terlibat.Bukan tujuan saya mempertikaikan usaha mereka yang telah mendahului kita.Kita sanjung apa yang lakukan tetapi kesan terhadap apa yang mereka rancang kepada generasi hari ini.

Bukan satu kerja yang mudah sesuatu bangsa yang telah diberi taraf kewarganegaraan untuk bertoleransi berkaitan agama serta hak sama rata.Mereka yang telah di iktiraf sebagai satu bangsa di malaysia tidak peduli  lagi terhadap warga yang satu masa dulu declared bangsa mempunyai hak istimewa.Sebarang tuntutan perlu ditunaikan kerana mereka adalah warganegara 1 Malaysia.

Pada satu masa dan berlainan keadaan mereka bertindak garang.Mereka sudah bijak bukan seperti sifat watak apek dalam cerita Sarjan Hasan yang boleh di suruh arah menyampaikan mesej dari dalam hutan ke kampung dan watak apek tukang jahit kasut dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok yang menurut perintah  Ali Baba menjahit ketulan mayat Kasim Baba. .Juga undang-undang yang ada bukan seperti undang-undang Sadiq Segaraga

Mereka telah kaya,serta lebih kaya dari tiga Abdul yang yang menganggap negara ini dia yang punya.Mereka lebih bijak dari Kasim Patalon penasihat Sadiq Segaraga.Inilah yang telah berlaku hari ini — 

Kumpulan antara agama bukan Islam menyelar Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan bekas ketua hakim kerana cuba untuk mengawal hak kumpulan minoriti agama di Malaysia dalam perbalahan isu “Allah”, di mana mereka mengatakan ia bertentangan dengan undang-undang tertinggi negara.

Bagitulah undang-undang Sadiq Siagaraga sentiasa dicabar oleh mereka yang lebih bijak dari penyedianya undang -undang Kasim Patalon.

Mereka telah   bijak  dengan merujuk undang-undang /perlembagaan yang mengenepikan sikap toleransi antara islam dan bukan islam dengan berkata bagini.Apa kata Kumpulan antara agama bukan Islam
MCCBCHST


 “Sebarang cubaan untuk mengawal orang bukan Islam atau mengganggu amalan agama bukan Islam oleh mana-mana badan Islam mesti dihentikan serta merta. Ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Ini amalan yang tidak sihat dan boleh membawa kepada kesan sosial yang tidak diingini dan meningkatkan ketegangan antara masyarakat,”



MCCBCHST berkata undang-undang itu hanya terpakai kepada orang bukan Islam telah diletakkan di dalam Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan, yang menghadkan mereka daripada menyebarkandoktrin atau kepercayaan agama mereka kepada orang Islam dan.membaca perlembagaan dengan berhati-hati dan holistik membaca perlembagaan dengan berhati-hati dan holistik, menunjukkan kepada Artikel 3(4) dan 11(4).


Orang Melayu dan beragama islam perlu bermuhasabah diri,salah siapa dalam masalah ini .Salah generasi melayu hari ini atau melayu generasi 56 tahun lalu.Api yang dulu sebatang mancis telah besar dan boleh memasak nasi dan bersedia membakar rumah,bangunan dan apa sahaja di sorongkan..

Dulu beringin hanya menompang sehelai urat di sebatang pokok tetapi hari ini sudah mula tidak kelihatan pokok asal kerana rendangnya beringin . Benih dedalu hanya menompang cambah di dahan pokok ,ketika ini menunggu masa untuk membunuh pokok asal.

2 comments:

  1. JANGAN MARAH NANTI KENA LELONG.MESTI ADA DEMOKRASI TERPIMPIN.BARULAH ADIL.HARTA SEMUA BAGI ADINDA SEBAB KEKANDA MATI DULU.KAKAKAKAKAKAKA

    ReplyDelete
  2. tu belum keluar kesahihan mutlak membenrkan impot injil dan pencetakan injilversi melayu.

    ReplyDelete