Tuesday, June 12, 2012

Tak tau nak gunakan duit



 
Dipaparkan 60 orang daripada 567 manusia Malaysia yang sudah  “tak tau nak lotakkan dan gunoan duit”.


Apa yang dipersoalkan perkara ini ialah kita tidak boleh menunjukkan kekayaan di mata orang ramai yang  bertungkus lumus mencari wang pagi hingga petang kadangkala hingga larut malam, hendak mendapatkan hujung nilai bidaan pun “soghik hidup”.
Seluruh rakyat Malaysia tahu siapa golong-golongan yang kaya raya tanpa bersusah payah.Apabila terkeluar  berita ada yang sanggup mengeluarkan wang sebanyak beratus atau puluhan ribu ringgit dikalangan orang-orang ini ,maka sudah tentu terbeliak mata dan pensan macam mana wang sebanyak itu di agihkan demi menjaga status mata dan perasaan hati.

Di negara ini,  sikap macam mana baik pun manusia terhadap orang lain sekiranya sikap menunjuk-nunjuk bahawa saya adalah jutawan ,boleh memiliki apa sahaja dengan wang , adalah tidak sesuai kerana masih   ada lagi mereka yang sentiasa kempunan hendak memakan lebihan makanan golongan terpilih.

Jabatan kerajaan mengambil kesempatan untung dengan berlumba-lumba menganjurkan nombor bidaan dan berusaha mendapatkan wang beratus ribu.  Sepatutnya  harga nombor bidaan ada had maksima dan minima supaya tidak ada manusia yang kaya raya sahaja berpeluang menikmati nombor yang tidak mengenyangkan atau melaparkan itu.

Walaupun ada orang mencipta ayat ini" hasil dari bidaan balik kepada kerajaan dan rakyat".Mudah juga pada yang ada,sukar juga pada yang tiada.

Fikir sebentar, wang sebanyak itu bukankah boleh di gunakan kepada manusia yang terbanyak.Mungkin sebelum ini telah berjuta di dermakan  kepada  golongan  terbanyak. Alhamdullilah!. Kesanggupan menderma lagi adalah lebih baik dari membida  nombor  siri.  Nak kaya berdikit-dikit,nak ramai bertabur urai. Negeri besar,rumah besar,berapa pun panjang perian tidak akan terantuk.

Dirasakan cukuplah dengan aktiviti "booking numbor" dengan nilai wang  pertaruhan RM200.00.

No comments:

Post a Comment