Wednesday, June 22, 2011

jangan pedulikan kata orang


Tindakan kerajaan Kelantan mengharamkan Utusan Malaysia membuat liputan persidangan Dewan Undangan Negeri sewajarnya disokong kerana sedia maklum Utusan Malaysia bukan akhbar nasional atau akhbar global.

Utusan Malaysia adalah surat khabar atau lidah UMNO atau akhbar parti politik UMNO setaraf dengan akhbar Harakah akhbar politik PAS,Keadilan akhbar parti Keadilan,Roket parti DAP. Akhbar-akhbar ini diedarkan untuk ahli sahaja.Parti Politik UMNO adalah parti pembangkang di negeri Kelantan.
Utusan Malaysia telah menjadi akhbar parti bermula tahun 1998. Sebelum tahun itu akhbar ini adalah akhbar nasional yang bebas,dan segala berita, serta rencana yang disiarkan meyakinkan,tidak terlalu menggambar cita-cita tuan punyanya. Ketika itu akhbar ini setiap pagi perlu dimiliki dan dibaca.Sekiranya tidak ada akhbar Utusan rasa kekosongan berita dunia dan kosong maklumat. Hari-hari mendapatkannya.

Hari ini memang dipuji tindakan Menteri Besar Kelantan mengharamkan membuat liputan. Tindakan itu sebagai satu amaran kepada tuan punya akhbar ini. Mungkin satu hari nanti akan diharamkan membuat liputan di negeri Selangor,Kedah dan Pulau Pinang.

Saya percaya sejak akhir-akhir ini akhbar parti ini menimbulkan kebencian,keresahan kepada manusia yang tidak bersetuju dengan kerajaan.Keresahan dan kebencian ini jika berlaku pada orang kerajaan, sudah lama akhbar ini di haramkan dan penulisnya di ambil tindakan ISA.

Tindakan ringan Nik Aziz jangan diambil mudah oleh tuan akhbar ini.Tindakan di haramkan pengedaran di negeri Kelantan seharus di ambil, sekiranya sikap manipulasi berita diteruskan oleh akhbar ini.

No comments:

Post a Comment