Anak kecil main api. Terbakar hatinya yang sepi. Air mata darah bercampur keringat. Bumi dipijak milik orang.Nenek moyang kaya-raya Tergadai seluruh harta benda. Akibat sengketa sesamalah kita. Cinta lenyap di arus zaman.Indahnya bumi kita ini. Warisan berkurun lamanya. Hasil mengalir ke tangan yang lain. Peribumi merintih sendiri.Masa depan sungguh kelam. Kan lenyap peristiwa semalam. Tertutuplah hati terkunci mati. Maruah peribadi dah hilang. Kini kita cuma tinggal kuasa. Yang akan menentukan bangsa. Bersatulah hati bersama berbakti. Pulih kembali harga diri.

Wednesday, January 29, 2014

Anwar sanggup apply SARJAN tidak berjaya jadi GENERAL






Pengundi-pengundi DUN kajang mesti memberi pengajaran kepada calon PKR pada pilihanraya yang akan di adakan pada bila-bila  dengan tidak mengundinya.Tidak kira siapa calon yang terpilih sama ada hidung  besar,hidung tinggi atau hidung penyet.

PKR cuba mengheret pengundinya berkongsi masalah  bagaimana hendak menarik rambut dalam tepung. Masalah yang ketua umumnya terpaksa menjaga hati  Azmin Ali dan Khalid Ibrahim disamping menjaga parti  jangan hancur dek kerana dua orang yang mementingkan diri  dengan perasaan ego.

PKR telah menjadi parti tidak  bertanggungjawab  dengan mempermainkan mandat pengundi ,dengan membazirkan kewangan dan masa pengundi , serta mengorbankan wakil rakyat yang popular dengan kelebihan 6824 undi.

Andainya disahkan Anwar menjadi calon DUN tersebut maka satu fomula taktikal gila yang telah dirancang oleh PKR.Tidak perlu  ADUN Kajang menjadi korban kerana rasa serbasalah terhadap Khalid kiranya melantik Azmin Ali .Ramai  lagi  ADUN PKR yang lain boleh dilantik sebagai Menteri Besar. 

Kemelut MB Selangor menjadikan Anwar Ibrahim terus gila berkuasa kerana  dari cita-cita menjadi general tidak menjadi kenyataan, sanggup apply sarjan. tidak bersedia menunggu  5 tahun lagi. berkemungkinan telah tergambar  perkara mustahil menjadi  kenyataan.  

Nilai Anwar terus jatuh dari pandangan umum dan berkemungkinan undi popular menurun dari Lee Chin Cheh bekas ADUN Kajang.

Pengundi DUN kajang di gesa beri hukuman kepada PKR semasa pilihanraya kecil di adakan.Tidak guna kita member kepercayaan kali kedua kepada mereka yang tidak memikirkan kemelut rakyat tetapi terus berfikir untuk masalah parti.







Monday, January 20, 2014

melayu terus melopong...






Melayu dah golo, orang dah  tak peduli lagi titah rajo.Orang dah tahu islam dalam perlembagaan hanya tulih he yang ado, tapi dah tak berguno lai.Anak apek dan keling botol dah tau undang-undang.dah belajar keliling dunia undang-undang british .Melayu masih berangan-angan rajo boleh bertitah hukum bunuh hang tuah dan keluarga tun fatimah .

Melayu tidak sodar, dia pun sama tarafnya peguam Edmund Bon, Father Lawrence dan agamanya sama taraf dengan agama orang melayu dalam perlembagaan. Melayu baru saja terantuk apbila mendongak tengok –tengok orang kulit putih kuning dan  kulit gelap telah berada di ateh. Dia yang sawo matang masih mencangkung berfikir dan merabo-rabo kepalo tak tau apo nak buek ,orang dah pijak kepalo eh.

Den dah umur 61 tahun hari ini mungkin akan mati bilo-bilo maso. Lantak kau lah orang melayu yang sentiaso koyok .Koyok yang mengaku negori ini dia yang punyo.Semua nak berlagak hero garang macam ghimau .Dio lupo kuku eh dah kono cabut, taring dah kono kupak dari tahun 1957 lai.

Siaplah orang melayu, esok atau luso, bila mati di sumpah kek anak cucu, pasal atok dan abah he gadai negori ini kepada orang lain . Den dah boghitahu anak-anak , pemimpin –pemimpin yang menjadi penggadai negara ini. Siap namo-namo sekali .Sonang yo  nak konar  pemimpin he,  melayu  ahli parti yang kayo-kayo masa ini. 

Den boghitahu ana-anak, sapo oghang melayu yang paling kaya di Bahau dan Jompol. Macam mano dio kaya .Sapo yang gadai tanah topi sungai kek Mahsan dulu tompek Golkard  tahun pelancongan Nogori Sembilan. Sapo punya tanah, dulu loji air Bahau sekarang ladang sawit. Sapo punya kojo dulu pejabat kesihatan di Bahau hari ni tanah kepunyaan parti.

Kalau di panjangkan Allah umur ,tak lamo doh melayu yang ada zaman ini akan jumpo sapo yang punya negara ini pada tahun semasa, bukan berangan sejarah sebolon 1511 masehi. Hari ini yolah cubo ahli PERKASA,PUKIDA, dan NGO melayu yang garang-garang tu datang ke Negori Sembilan . Sapo punya pokan Senawang, Sapo punya Pokan Bahau  yang  dah panjang dari Kualo Jompo nak sampai pokan Soghoting. Sapo punya deretan kodai kek Seghoting yang jago kodai budak melayu ,yang punya kodai cino.

Cino dah punyo kodai bosar melayu masih jual kangkong dan togeh kerana togeh dan kangkong murah. Agak eh mano diam oghang melayu Bahau dan seghoting 20 tahun akan datang.Tanah dah beransur beralih tuan.Melayu melopong sepanjang masa, kerana berkuasa tak ada power “kata lawyer”.

Saturday, January 4, 2014

melayu masih belum sedar - tanah beralih tuan,sultan kehilangan kerisnya...





Padan muka orang melayu masih perasan negara ini dia yang punya.Islam agama negara nya  dan boleh memperlekehkan agama lain.Masih ingin menjadikan sultan berkuasa macam zaman hang tuah.Ada istilah durhaka dan taat setia.

Melayu yang bertuankan UMNO lupa 57 tahun lalu buat perjanjian secara tangkap muat kerana tak menyempat-nyempat ghairah hendak merdeka.Beri semua bangsa yang ada dalam negara ini kerayatan dan warganegara.Melayu lupa bila sudah jadi warganegara taraf  haknya sama seperti dia mengaku bumiputra.Malahan boleh muafakat sesama dia  dan campakkan nama itu dari kamus istilah.

Melayu masih bermimpi kisah, masam-masam manis dengan status keling botol dan peranan apek cina dalam Ali baba bujang lapok dengan 40 penyamun.Lupa melayu UMNO telah menganugerahkan mereka kad pengenalan biru.

Sekarang melayu baru tahu rajanya tidak ada kuasa hendak menghalang bangsa dan agama selain dari melayu dan islam melakukan aktiviti.Melayu baru mula sedar sekarang ini, macam pak kadok terus bersorak tapi kampung dah tergadai dan melompat-lompat terlalu suka sehingga tidak sedar orang menggelakkan kainnya terlondeh.

Melayu sudah lupa dedalu sudah penuh sebatang pokok dan pokok asal telah ditelan beringin. Api dapur telah mula hendak membakar rumah. Entah mana hendak mengadu sultan sudah mula buat tidak tahu, kerana berbuih bertitah ,tidak dipedulikan kerana hambanya sudah kaya dari tuan . Hanya melayu yang terus melutut.

Rakyatnya yang  57 tahun  lalu bersikap “ampun tuanku! ampunkan patik tuanku !,sekarang ini telah mula “sultan siapa ? ,berani menunjukkan isi buku undang-undang negara.Terus mencabar berdasarkan kelemahan undang-undang yang dicipta oleh rombongan melayu ke tanah kolonial. Melayu PAS ke, atau  Melayu Keadilan yang bertanggungjawab.

Sekarang ini bukan sahaja bangsa melayu yang menyeluk perkasam  dalam tempayan yang sama, tetapi bangsa cina dan bangsa india turut serta menyeluknya ,cuma belum tarik tangan ke atas menikmati baunya.Mereka mendakwa ada hak terhadap perkasam tersebut.

Bangsa Melayu tidak usah mengelamun sejarah bangsa yang mengatakan tidak akan melayu hilang di dunia sebaliknya berfikir bagaimana hendak menyelamatkan kuasa kedaulatan bangsanya,  terus dicabar oleh bangsa lain, hasil kemurahan hati pemimpin bangsanya 57 tahun lalu.

Melayu perlu lenyapkan perkara “Tiada undang-undang untuk dakwa penderhaka”, menggantikan –“  "hukum mandatori penderhaka  titah sultan boleh diusir dari negara ini”.Kesemua masalah bangsa melayu berkaitan agamanya,undang-undangnya dan kuasa tuannya, boleh di kembalikan kiranya melayu duduk satu lorong,berumahkan sebuah rumah,berjemaah satu meja dan berlenggang satu lenggang.berbaju satu warna.

Apa yang kita sedihkan ialah melayu masih belum sedar,tanah beralih tuan,sultan kehilangan kerisnya,penulis dirampas pennya,masjid dikurung imamnya.

Friday, January 3, 2014

wakil rakyat pentingkan tempoloknya




Pilihanraya ke 13 telah melahirkan ramai wakil rakyat yang  tidak menyenangkan rakyat. Mereka terus mereka-mereka agenda tersendiri mengikut nafsu .Menggunakan sumber kewangan negara dan negeri untuk melambangkan kemewahan diri.Melupakan rakyat seketika dengan berbelanja dengan memiliki jenama mewah yang pasti melambangkan kemewahan .Kita sedia maklum orang berdendang di pentasnya,orang menari di ladangnya.Ketika inilah takkan lebih pucuk daripada pelepah rapat ke batang.

Dia buat tidak tahu masalah rakyat hari ini dengan kenaikan kos sara hidup.Dia buat tidak tahu rakyat baharu sahaja menghadapi bencana banjir.Dia buat tidak tahu rakyat dipimpin oleh wakil  dan pegawai pentadbir yang rasuah.Dia buat tidak tahu bahawa rakyat tidak tahu kepada siapa hendak selesaikan masalah kerana masing-masing berwakil rakyatkan munafik,cakap lain buat lain. Kalau sudah biawak pasti lidahnya bercabang.Lurus sumpitan hendak mengena.Dia buat tidak tahu rakyat sedang mengalami parang ditengkok pistol di kepala.Dia buat tidak tahu melayu makanya dadah,pakaiannya nanah.

Itulah wakil rakyat Malaysia, hendak menang jadi pemimpin berkobar-kobar undilah saya, dengan kata “rakyat diutamakan,berilah peluang sekali lagi, akan menjana perubahan ke arah kebaikan rakyat.Mulut satu lidah bertopang.

Rakyat telah di bangangkan,ditipu  orang yang bermuslihat dan bermotifkan memperkayakan diri menjadikan negara menjadi mangsa dengan menjadikan kera lotong makan; tupai di julai timpa perasaan.Satu kesilapan telah dilakukan rakyat ,kepada kera membuat amal,di mana nasib akan berubah.Rakyat sentiasa menjadi orang buta kehilangan tongkatnya.

Tahun 2014 dan tahun-tahun seterusnya merupakan tahun mudah juga pada yang ada,sukar juga pada yang tiada.Zaman wakil rakyatnya ,muat tebu  di haluan muat halia di buritan.Menjadikan rakyat lapar dihadapan nasi dan haus depan air.

Mulai tahun baru ini  rakyat mesti mempunyai azam lima tahun akan datang ,telur sesangkak,pecah satu pecah semua  dan perlu ingat,terasakah kerbau pacat di kaki. 

Jangan jadikan mereka ini pemimpin ,Lim Guan EngPermausuri raja berurap-urapan, lipas di dinding ditimpa perasaan,Khalid Ibrahim,  - periuk mengumpat belanga, Najib Razak, - tak berasak lenggang dari ketiak , Hassan Malek – yang sikapnya sepatutnya tahu ,takkan dapat bersiul sambil minum air,  dan tidak kena tepuk dengan tari serta penyapu di ikat sutera.

PRU  ,proses menjadikan orang mandi berselam,awak mandi bertimba,rakyat menjadikan orang kenyang dijamu;lauk sedap dikatakan tawar.Wakil rakyat- pelepah bawah luruh, pelepah atas jangan ketawa. Takkan bongkok sebab menyorok ,menggunakan kereta RM 100,000 ke bawah..